Guide til mindfulness øvelser for begyndere

24 november 2020
Astrid Pedersen

Mindfulness er på alles læber i disse år. Selv om mindfulness og meditation ikke er nye opfindelser, er der stadig en vis nyhedsværdi i at der her er tale om øvelser som kan udføres i hverdagen uden at du behøver at sætte timer af til dem.

Flere mindfulness øvelser kræver faktisk ikke engang at du går i enrum eller opsøger stille og fjerne omgivelser. Der er faktisk ret mange tiltag du selv kan udføre for at komme tættere på en tilværelse med mindfulness – og dermed på dig selv.

I det følgende vil vi gennemgå et par indledende øvelser du kan lave for at styrke din opmærksomhed på nuet, dig selv, din krop og din sjæl.

Øvelse 1: Gab og stræk dig i ti sekunder per time

Selv hvis du ikke føler trang til at gabe er det sundt at strække kæbe muskulaturen i ny og næ. Lad som om du skal gabe, og gab så igennem. Sig gerne Aaaah! på udåndingen.

Et gab er en velkommen afbrydelse af en ellers ustoppelig tanke og bevidstheds strøm som muligvis ikke fører gode steder hen. Og et gab bringer dig tilbage til nuet, og genskaber jordforbindelsen. Lad gabet ledsage af et stræk i ryg og overkrop, og mærk den lettelse og blødhed i kroppen dette medfører.

Øvelse 2: Lær at trække vejret

Rejs dig fra din stol, og træk vejret dybt ind mens du står ret op og ned. Mærk hvordan du står på jorden, og hvordan din krop føles. Med sænket blik lader du bevidstheden glide ind i kroppen, og mærk efter. Løft dernæst blikket og tag omgivelserne ind. Find noget i din nærhed, der er smukt eller skønt, og brug et øjeblik på at værdsætte det.

Der findes mange flere mindfulness øvelser som kan praktiseres til hverdag, og som ikke kræver det store kendskab til meditation. Du kan læse mere om disse på lyngbyavisen.dk.

Flere Nyheder